Van alles en nog wat - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Sanne Lelij - WaarBenJij.nu Van alles en nog wat - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Sanne Lelij - WaarBenJij.nu

Van alles en nog wat

Blijf op de hoogte en volg Sanne

22 September 2014 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hoi allemaal,

Ondertussen alweer een eindje verder en hoog tijd voor een update!! Laat ik maar eens beginnen met waar ik hier eigenlijk voor ben, mijn stage. Ik werk mee aan een heel tof project, namelijk het ontwerpen van een computer model dat Neurovascular Coupling simuleert. (Neurovascular coupling is het proces dat er voor zorgt dat als een gebied in je hersenen erg actief is dat er meer bloed naar toe gaat, en in rust juist minder) Hiervoor moet onderzocht worden via welke processen de neuronen in je hersenen communiceren met de bloedvaten. Omdat het menselijk brein een van de weinige dingen in het menselijk lichaam is waar nog niet van bekend is hoe alles precies werkt maakt het dit onderzoek extra interessant. Niemand anders werkt met een zelfde soort model als wij, en de resultaten die in de groep gegenereerd worden zijn daardoor uniek. Mijn taak voor de eerste paar weken was om het model waar tot nu toe mee gewerkt werd uit te breiden. Een van de belangrijkste cellen in de schakel van neuron naar bloedvat is de astrocyt. In het oude model was de schakeling van astrocyt naar bloedvat alleen afhankelijk van het voltage van de cel, aan mij was de taak om dit ook afhankelijk te maken van de concentratie van 2 andere moleculen. (Calcium en EET, om dit voor elkaar te krijgen moest eerst bij het uiteinde van de neuron glutamaat worden toegevoegd wat bind aan de astrocyt waardoor in de astrocy IP3 geproduceerd wordt, waardoor Calcium de cel in wordt gepompt, waardoor daar weer EET geproduceerd wordt, een heel gedoe allemaal!) Gelukkig is me dit in relatief korte tijd gelukt, en is mijn begeleider erg blij met de resultaten. Deze week moet ik de documentatie afronden, en daarna krijg ik weer een nieuwe opdracht.

Naast stage lopen heb ik ook nog genoeg leuke dingen gedaan. Vorig weekend heb ik op vrijdag afgesproken met het meisje dat ik op mijn eerste dag hier in het hostel heb leren kennen. (ze was voor 2 nachtjes weer terug in Christchurch) Leuk om daar weer mee bij te praten! Zaterdag speelde het rugby team van Nieuw-Zeeland tegen Zuid-Afrika (hun grootste concurrent) en dat moest ik als tijdelijke Nieuw-Zeelander toch wel kijken... Samen met het zelfde meisje als de dag ervoor+plus een vriend, de kerel die ook mee was snowboarden, mijn kamergenootje en een paar van haar vrienden hebben we in de kroeg de wedstrijd gekeken om daarna nog naar de stad te gaan. Gezellige avond in ieder geval! De volgende ochtend moest ik alweer vroeg op omdat ik met dezelfde groep als van het snowboarden de week ervoor gepland had om naar Adrenaline forest te gaan. Dit is een bos met heeeeele hoge bomen waar ze parcours in hebben gebouwd. Voor de beginners en de kleintjes zijn deze laag bij de grond (niveau 1 en 2) en voor de bikkels en durfals (waaronder ik natuurlijk) gaat het steeds hoger tot niveau 6. Uiteraard hebben we niveau 6 gedaan, hartstikke leuk, maar je moet niet teveel naar beneden kijken! En ik ben niet zo sterk, dus aan het eind van de 4 uur die we daar hadden was ik ook wel echt kapot...

Afgelopen donderdag heb ik ook iets interessants meegemaakt. Het was (blijkbaar) bevrijdingsdag van Chili, dus mijn Chileense huisgenoten hebben mij en mijn kamergenootje meegenomen naar een Chileens huisfeest. Oftewel, veel dronken mensen die spaans tegen elkaar staan te schreeuwen, en veel salsa dansende stelletjes. Op een gegeven moment naast salsa ook een of andere Chileense volksdans, wat er in mijn ogen compleet bizar uitzag… (Beetje als een misvormde paringsdans waarbij ze met zakdoeken zwaaiden) Gelukkig spraken de meeste mensen redelijk goed Engels, dus was het wel gezellig!

Afgelopen weekend was vrij rustig, beetje sporten, beetje chillen in het park met mijn boek, rustig drankje gedaan op zaterdagavond en verder hou ik me vooral bezig met heel heel heeeeeeel veel netflix kijken. ;)


Spreek jullie later, liefs Sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Omdat jullie mij 4 maanden lang moeten missen, en dat toch wel erg lang is, zal ik jullie via deze site op de hoogte houden van alle avonturen die ik in de tussentijd beleef. Ik zal beginnen met een rondreis in Maleisië, om vervolgens stage te gaan lopen in Christchurch, Nieuw Zeeland.

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 174
Totaal aantal bezoekers 3750

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 18 December 2014

Maleisië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: