Maleisië - Je was fantastisch! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Sanne Lelij - WaarBenJij.nu Maleisië - Je was fantastisch! - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Sanne Lelij - WaarBenJij.nu

Maleisië - Je was fantastisch!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

26 Augustus 2014 | Singapore, Singapore

Hallo allemaal. Aangezien ik alweer ruim 10 dagen weg ben leek het me hoog tijd voor een update. Op dit moment zit ik in een café op het vliegveld van Kuala Lumpur en ben ik eindelijk echt op weg naar Nieuw-Zeeland. De afgelopen dagen heb ik samen met Roos een hele mooie tijd gehad in het zeer schone Maleisië. Voor degene die geen zin/tijd hebben om veel te lezen staat onderaan een kort overzicht. (of kijk de foto’s die als het goed is snel volgen!) En voor de rest zal ik bij het begin beginnen.

Kuala Lumpur:
Mijn vlucht van Schiphol naar Kuala Lumpur (KL) liep eigenlijk heel voorspoedig, geen (of nauwelijks) vertraging, de eindbestemming gehaald en zelfs mijn koffer was binnen no time terecht. Vanaf het vliegveld ben ik naar de stad getreind waar ik met Rozemarijn (en Arne) had afgesproken op het station. Een vriend van Arne had op zijn koffer gepast toen hij aan het rondreizen was, en diezelfde vriend was aardig genoeg om ook mijn megakoffer een weekje te bewaren! Toen dat allemaal geregeld was, en we wat gegeten hadden gingen we naar ons eerste hostel.
Op die eerste avond vielen een paar dingen me heel snel op. Ten eerste het eten, ik was er een beetje bang voor maar er zijn hier verassend veel dingen te verkrijgen die ik ook lekker vind. Ten tweede is alles hier super goedkoop vergeleken met Nederland (ongeveer een kwart van de prijs) behalve alles waar alcohol in zit. De belasting op alcoholische consumpties is hier erg hoog waardoor je vaak nog meer betaald dan thuis voor een simpel pilsje. (Helemaal als je Santé en in Vivo prijzen gewend bent) De locals hier drinken dan ook nauwelijks, en er zijn belachelijk veel restaurants en supermarkten waar je niet eens alcohol kan krijgen. Na even zoeken hebben we ‘savonds toch ergens wat biertjes gevonden, en die hebben we rustig in het hostel opgedronken om vervolgens redelijk op tijd te gaan slapen. (Weinig slaap in het vliegtuig en de nacht voor vertrek zorgden ervoor dat ik behoorlijk kapot was, wat jetlag technisch erg handig uitkwam) De volgende ochtend waren we op tijd op zodat we in KL de grote televisietoren konden beklimmen om van het uitzicht te genieten voor Roos en ik weer verder moesten richting de Cameron Highlands en Arne weer terug ging naar Nederland.


Cameron Highlands:
De Cameron Highlands liggen in het binnenland van Maleisië en bestaan uit heel veel bergen met jungle en theeplantages. We kwamen hier in het begin van de avond aan, en hebben toen rustig wat gegeten en zelfs even een drankje gedaan in de enige bar in een straal van 80 kilometer. De volgende ochtend moesten we alweer vroeg op en na een luxe ontbijt (tosties, pannekoeken en vructhensapjes) gingen we op weg naar de jungle. Je had meerdere wandelingen maar wij hebben voor de tocht gekozen waarbij je dwars door de jungle naar een bergtop klimt, waar je vervolgens van een prachtig uitzicht kan genieten. Het stuk door de jungle was ontzettend mooi maar ook enorm steil. Vaak moest je je letterlijk omhoog trekken aan touw of boomwortels om vooruit te komen en je doet er daardoor ook 2 uur over om maar liefst 2 hele kilometers af te leggen. (We zijn dan ook zeker 500 meter geklommen!) Maar als je bezweet en uitgeput bovenaan op de uitkijktoren staat is al het harde werk het zeker waard! (Zie foto’s) De weg terug naar beneden was een stuk makkelijker en daalde af langs enorme theeplantages en aardbeienvelden. (De enige plek in Maleisië waar aardbeien kunnen groeien). Na nog een rustig avondje in het hostel stapten we de volgende ochtend vroeg alweer in de bus naar Penang.

[Note: Ondertussen ben ik verplaatst naar het vliegveld in Singapore]

Penang:
Penang is een groot eiland aan de westkust van Maleisië, wij verbleven in Georgetown de grootste stad daar. Na aankomst hebben we het oude deel van de stad verkend, hier staan ontzettend veel boeddhistische en hindoeïstische tempels, moskeeën en oude christelijke kerken (met dank aan de Britse bezetters) dwars door elkaar. In Georgetown sliepen we in een heel mooi partyhostel, de eerste avond daar zijn we gelijk meegenomen naar het uitgaansgebied want het was ladies night. (Vrouwen drinken gratis tot middernacht!) Dit was gelijk onze eerste en enige stapavond in Maleisië, op zich al een unieke ervaring. In elk geval heel gezellig zonder dat we daar de volgende ochtend al te vervelende consequenties van hebben ondervonden. Voor de dag erna hadden we gepland om scooters te huren en daarmee het eiland te verkennen. Hiermee zijn we eerst (door de veel te drukke stad en ook nog eens links rijden, HELP) naar de grootste tempel van Maleisië gereden. Deze lag boven op een berg, dus ging vergezeld van een prachtig uitzicht. Overigens stond hier naast de tempel ook nog een ruim dertig meter hoog boeddhistisch standbeeld, ook erg tof.
Onze volgende stop was een nationaal park in het noordoosten. Om hier te komen moesten we een prachtige weg volgen met bergen aan de ene en uitzicht over de oceaan aan de andere kant. In het park kwamen we na de eerste 100 meter al gelijk een paar apen tegen op ons pad. Een gezinnetje met moeder vader en een heel klein baby aapje. (Superschattig, zie foto’s) Hierna vervolgde we onze weg opnieuw door jungle. Hier moesten we weer erg veel klimmen, en het was ook nog eens zo’n 15 graden warmer dan in de Cameron Highlands, dus flink zweten. Na zo’n anderhalf uur kwamen we aan op turtle beach. Een prachtig wit zandstrand, volledig verlaten, waar schildpadden hun eitjes leggen en de jonkies terug naar zee kruipen. Helaas waren we niet op het goede moment daar om dit te kunnen aanschouwen, maar het was er hoe dan ook erg mooi! Na nog een pittige terugwandeling was het rondje compleet en zijn we op onze scooters teruggereden naar een dorpje langs de kust waar we genoten hebben van een prachtige zonsondergang aan het strand. Toen was het mooi geweest en zijn we op ons gemakje teruggegaan naar ons hostel waar we na nog een drankje te hebben gedaan om de verjaardag van ons Duitse kamergenootje te vieren braaf zijn gaan slapen.

Perhentian:
De volgende ochtend ging de wekker alweer om half 5 omdat we onze bus naar Perhentian moesten halen. Onze originele bestemming was Langkawi (een eiland in het noordoosten) maar de ontzettend aardige en behulpzame mensen van het hostel hadden ons aangeraden dit te veranderen, en daar hebben we geen seconde spijt van gehad. Perhentian is een paradijselijk eiland aan de westkust van Maleisië, ongelofelijk helder blauw water met prachtige witte stranden. Hier hebben we na aankomst dan ook gelijk de hele middag relaxed aan het strand gelegen. (in de schaduw want in de zon was het onmogelijk langer dan 10 seconden vol te houden) Zonder grapjes, het water is daar nog helderder dan in het zwembad en ontzettend lekker warm vergeleken met de Noordzee. ’s Avonds hebben we nog meer op het strand gezeten en genoten van wat drankjes bij het kampvuur en de fantastische sterrenhemel. Onze tweede dag daar zijn we gaan snorkelen, voor mij al een enorme uitdaging omdat ik best wel bang ben voor vissen… Maar aangezien dit eiland staat aangeschreven als een van de mooiste snorkellocaties ter wereld kon ik deze unieke kans natuurlijk niet aan me voorbij laten gaan. Gelukkig bleven de vissen dusdanig uit de buurt dat je ze niet eens kan aanraken zelfs al zou je het willen dus voelde ik me al snel relatief veilig :). En ik geloof meteen dat er niet veel mooiere plaatsen op aarde zijn dan daar. Door het heldere water kun je ontzettend diep kijken, en het koraal en alle verschillende vissoorten daar waren echt onbeschrijfelijk mooi. Van kleine nemo visjes tot vissen van een meter lang zwommen allemaal vrolijk rond, en overal waar je keek was wel iets interessants te zien. We zijn naar 5 locaties geweest in totaal, waarbij we ook een enorme reuzenschildpad (net zo groot als ik) vanaf een paar centimeter voorbij hebben zien zwemmen, kleine babyhaaitjes hebben gevolgd en vanaf de vuurtoren het water in zijn gesprongen. Echt een hele mooie bijzondere dag! Het enige nadeel: Enorm verbrande billen en onderrug… Ze adviseren je om een shirtje aan te trekken (wat ik braaf gedaan had) maar aangezien die tijdens het zwemmen wat omhoog beweegt was mijn onderrug onbeschermd. Ook kwam ik er na iets minder dan 2 uur achter dat mijn billen boven water uitstaken tijdens het snorkelen, waarna ik mijn sportbroekje eroverheen heb aangetrokken. Helaas was het ondanks 2 keer smeren en het vroege tijdstip toch al te laat, en daardoor was zitten een paar dagen niet erg aangenaam… Terug op ons eiland hebben we (voor de verandering) weer een stuk door de jungle gelopen zodat we de zonsondergang konden kijken op een verlaten strandje. Voor het eten hadden we afgesproken met 3 Duitse meisjes die we tijdens het snorkelen hadden leren kennen, en daar hebben we eigenlijk de rest van de avond mee doorgebracht voor we moe maar voldaan weer ons bedje inkropen. De laatste dag op het eiland zijn we verhuisd van ons goedkope hostel 10 min lopen van het strand naar een nog goedkopere camping direct aan het strand. Enige nadeel was dat we hier geen bed of matje hadden dus moesten we een nachtje op onze handdoek slapen. Maar de tent stond lekker op het zand dus dat was eigenlijk geen probleem. Omdat het overdag zo heet is hebben we weer voornamelijk in de schaduw op het strand gelegen met af en toe een verfrissende duik in de zee. Vanaf een uur of 5 is de temperatuur weer een beetje acceptabel en toen hebben we nog de berg op het eiland beklommen om bij de windmolens daar van het uitzicht te genieten. Eigenlijk hadden we gepland om daarna weer om te keren, maar aan de andere kant van de berg liep een trap steil naar beneden naar een strandje toe en dat zag er toch wel heel verleidelijk uit… Onderaan de trap was ook een pier, en we kwamen erachter dat dit een ideale plek was om vanaf te springen de zee in (zo’n 5/6 meter hoog). Dus hier hebben we ons nog even goed vermaakt voor we het aandurfden die lange steile trap weer terug omhoog te klimmen… Onze laatste avond in het paradijs hebben we eerst heerlijke pizza gegeten (ook op aanraden van onze hostel mensen uit Penang) met een mojito erbij, en daarna weer rustig bij het kampvuur gezeten. Toen we het daar wel gezien hadden gingen we een potje kaarten bij onze camping waar we vrij snel gezelschap kregen van de lokale campingbaas. Een ontzettend lieve man (ondanks zijn beetje ruige uiterlijk) die ons van alles over zijn leven verteld heeft. Dit werd op een gegeven moment onderbroken door 3 dronken fransen die graag drankspelletjes met ons wilden spelen. Dat was op zich ook al wel grappig, voornamelijk vanwege hun belachelijk slechte Engels, en hee als het zo duur is daar zeg je ook geen nee tegen wat gratis drankjes… Toen die gingen stappen zijn wij lekker blijven zitten (het was toch al drie uur) omdat we om 8 uur de volgende ochtend de boot terug moesten hebben en we om half 7 de wekker wouden zetten zodat we de zonsopgang konden zien. Toen iedereen weg of naar bed was kwamen we tot de conclusie dat we eigenlijk niet daar weg konden gaan zonder eerst naakt in zee te hebben gezwommen. Er was toch niemand te bekennen en de sterren waren zo mooi en het water zo lekker warm dat we deze kans niet konden laten liggen! Heerlijk zo midden in de nacht :)
De geplande zonsopgang was minder dan verwacht omdat er wat wolken in het oosten hingen, maar we konden hem wel zien vanuit onze tent wat het alsnog erg gaaf maakte om daar wakker te worden…

Kuala Lumpur – part two
Helaas moesten we nu toch echt weer vertrekken. Gelukkig hadden we een erg goedkope vlucht gevonden van het vasteland terug naar KL, toch een stuk sneller en comfortabeler dan de bus. Hier zijn we teruggegaan naar ons hostel van de allereerste avond, en omdat ze het zo leuk vonden dat we terug waren kregen we een gratis update naar een betere kamer. Score! Vervolgens hebben we mijn koffer opgehaald en terug naar het hostel gebracht, waarna we tijd hadden om de stad te verkennen. De verlichtte twin towers waren erg indrukwekkend, maar de beroemde skybar viel eigenlijk wat tegen. De mensen waren onvriendelijk, de muziek was erg sfeerloos en stond veeeel te hard en de prijzen voor drankjes waren (uiteraard) belachelijk hoog. Bovendien kwam er aan de bar onverwacht nog 4 euro per drankje bij aan ‘servicekosten’ en belastingen, wat ze op de kaart ergens in hele kleine lettertjes in een hoekje hadden geschreven. Het uitzicht was wel okee, maar ook weer niet zo bijzonder. Eigenlijk was het uitzicht dat we beneden in een verlaten speeltuin vanaf de schommel hadden gevonden veel en veel mooier. Hier kon je overigens nog steeds de muziek uit de skybar goed horen, maar dan op een aangenaam volume dus nog een pluspunt voor de speeltuin!
Hierna zijn we lekker gaan slapen in ons hostel, en de volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan omdat we de batu-caves nog wouden bezoeken voor ons vertrek. De batu-caves zijn enorme grotten waar enkele hindoeïstische tempels in zijn gebouwd en waar heel veel aapjes vrij rondlopen. Om hier te komen moesten we weer een veel te lange steile trap beklimmen (ik heb echt kuitspieren gekregen hier) maar het was weer eens de moeite waard. De aapjes waren ook vermakelijk. Eentje kreeg het voor elkaar om recht voor onze neus een ongeopend flesje water uit de hand van een bezoeker te grissen en die vervolgens heel behendig open te draaien en leeg te drinken.

En dat was dat voor ons Maleisië avontuur. Roos is ondertussen geland in Bangkok en ik zit in Singapore op mijn volgende vlucht te wachten.

Als ik in Christchurch ben zal ik snel weer een stukje schrijven, wat dan ook een stuk korter zal zijn dan dit ellenlange verhaal hier!

Korte versie:
Kuala Lumpur: TV-toren beklommen, mooi uitzicht over de hele stad! Leuk hostel in Chinatown.
Cameron Highlands: Mooie Jungle track heel erg steil omhoog, fantastisch uitzicht van de bergtop. Op de terugweg hele mooie uitzichten over de vele theeplantages. Comfortabele temperatuur, 20-24 graden.
Penang: Mooi eiland, Georgetown heeft een gaaf oud centrum waar alle culturen en geloven samenkomen. Scooteren langs de kustlijn, heel veel tempels, meer jungle wandelingen, schattige aapjes en mooie stranden en zonsondergang. Ook: Ladiesnight, in de club drinken vrouwen gratis tot middernacht. (Profiteren want alcohol is duuuur in Maleisië) En een supertof partyhostel!
Perhentian: Tropisch paradijs, ontzetted warm, blauwe luchten, nog blauwere en heldere zee met prachtige stranden en een van de mooiste snorkellocaties ter wereld! Verbrande billen=auw :(
Kuala Lumpur 2: ’s avonds Skybar (matig) in het park/speeltuin chillen (veel beter!), en de volgende ochtend naar de Batu-caves. Aapjes, en enorme grot met tempels.

Tot slot het was fantastisch, heel veel vreemde en leuke mensen ontmoet en prachtige dingen gezien en beleefd. Zelfs erg lekker gegeten en heel weinig enge beesten in mijn bed gevonden. (Roos had meer pech, die kreeg op de eerste avond gelijk de volle laag van bedbugs) Spreek jullie later!

Liefs, Sanne

PS.Als je met me wilt skypen, ik heet s.lelij!

  • 27 Augustus 2014 - 08:27

    Ivette:

    Hee Sanne! Ik zag je verslagje op facebook langs komen, en dat moet ik natuurlijk even lezen!
    Super leuk, en heeele gave foto's. Veel plezier in Nieuw Zeeland, ik ben zoo jaloers! Ik ga je volgen hoor.
    (O en mijn ouders gaan in Februari naar Nieuw Zeeland, dus meteen leuk om wat tips door te geven). X

  • 29 Augustus 2014 - 10:33

    Johan Van Lierop:

    Ha Sanne,

    Leuk om je zo te volgen. Met plezier gelezen en gekeken naar de foto's. Geniet er verder van!
    Tante Marly en oom Johan.

  • 07 September 2014 - 13:11

    Sanne Van Der Lelij:

    Hee Ivette, leuk dat je het gelezen hebt! Ik heb nog een mondeling openstaan bij je vader als ik terugkom, dus wie weet kan ik die goede tips zelfs inruilen voor een voldoende ;) (Nee hoor, ik zal braaf studeren en dan krijgt ie de tips er gratis bij!)

  • 07 September 2014 - 13:12

    Sanne Van Der Lelij:

    Hoi Johan en Marly, ook leuk dat jullie me volgen :) Genieten is tot nu toe vrij aardig gelukt, en ben ook zeker van plan dat nog even vol te houden... Ik hou jullie op de hoogte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sanne

Omdat jullie mij 4 maanden lang moeten missen, en dat toch wel erg lang is, zal ik jullie via deze site op de hoogte houden van alle avonturen die ik in de tussentijd beleef. Ik zal beginnen met een rondreis in Maleisië, om vervolgens stage te gaan lopen in Christchurch, Nieuw Zeeland.

Actief sinds 13 Aug. 2014
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 3758

Voorgaande reizen:

16 Augustus 2014 - 18 December 2014

Maleisië en Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: